Kompletní verze ŠVP pro MŠ "Barevný svět kolem nás" naleznete na každé mateřské školce nebo v kanceláři ředitele školy.
Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (ŠVP PV) vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV), vydaného MŠMT. Byl vytvořen na základě spolupráce pedagogického sboru.
Cíle a strategie mateřské školy
Při uskutečňování výchovně vzdělávacího procesu si klademe tyto cíle:
1. Poskytovat dětem prostor pro maximální rozvoj osobnosti jako celku.
2. Osvojení si základů hodnot, na nichž je založena naše společnost.
3. Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí.
Naplňování těchto cílů vede k utváření základů klíčových (očekávaných) kompetencí. Již v předškolním věku jsou vytvářeny základy, které jsou důležité a významné k přípravě dítěte pro zahájení systematického vzdělávání a pro celoživotní učení.
Klíčové kompetence
Dítě ukončující předškolní vzdělávání by mělo dosahovat klíčové kompetence na následující úrovni.
Kompetence k učení
Dítě:
• soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a využívá
při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
• získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení,
• orientuje se v prostředí, ve kterém žije, lehce se adaptuje
• klade otázky a hledá na ně odpovědi, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
• učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si
zapamatuje
• při zadané práci dokončí, co započalo, dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je
schopno dobrat se výsledkům
• učí se hodnotit svoje osobní pokroky a oceňovat výkony druhých, odhaduje své síly
Kompetence k řešení problému
Dítě:
• všímá si dění a problémů v bezprostředním okolí
• známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování),
náročnější s pomocí dospělého
• problémy řeší na základě zkušenosti, postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší,
experimentuje, uplatňuje svoji fantazii a nápady
• při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i
empirických postupů, pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a
využívá je
• zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů
• při nabízeném výběru zvolí vhodné řešení
• chápe, že vyhýbat se problému nevede k cíli, nebojí se chybovat, pokud je pozitivně
oceněno nejen za úspěch, ale také za snahu
Komunikativní kompetence
Dítě:
• samostatně vyjadřuje své myšlenky, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný
dialog
• dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity, nálady různými prostředky (řečovými,
výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
• domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci,
• průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu
• ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní
• běžně komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi a dospělými
• dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává
(knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon)
• ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit.
Kompetence sociální a personální
Dítě:
• samostatně rozhoduje o svých činnostech, umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
• uvědomuje si, že za sebe a své jednání odpovídá a nese důsledky
• dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomáhá druhým, rozpozná
nevhodné chování
• je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem
• při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje, dokáže se prosadit, ale i podřídit
• napodobuje modely prosociálniho chování a mezilidských vztahů
• spolupodílí se na společných rozhodnutích, dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a při-
způsobí se jim
• při setkání s neznámými lidmi a v neznámých situacích se chová obezřetně, co je mu
nepříjemné, dokáže odmítnout
• chápe, že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou, umí se bránit projevům násilí a ponižování
od jiných
Kompetence činnostní a občanské
Dítě:
• svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat,
• poznává, na co stačí a co mu nejde
• odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se
daným okolnostem
• má smysl pro povinnost, váží si práce a úsilí druhých
• uvědomuje si svá práva i práva druhých, spoluvytváří pravidla společného soužití mezi
vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat
• dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých