Nabídka služeb poskytovaných školním speciálním pedagogem:
· Depistážní činnosti
- vyhledává žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zařazuje je do speciálně pedagogické péče.
· Speciálně pedagogické poradenství, diagnostika a intervenční činnosti
- provádí diagnostiku speciálních vzdělávacích potřeb žáka, analyzuje a vyhodnocuje získané údaje,
- provádí léčebně pedagogickou terapii s žáky se zdravotním postižením,
- poskytuje logopedickou péči žákům s komunikačními obtížemi,
- poskytuje poradenství žákům se speciálními vzdělávacími potřebami i žákům ostatním (např. vztahové problémy ve vrstevnické skupině, ve třídě, osobní problémy mimo školu, v rodině, vzhledem k volbě povolání),
- podílí se na tvorbě individuálních vzdělávacích plánů ve spolupráci s partnery uvnitř i vně školy,
- sleduje účinnost doporučených opatření stanovených v IVP, vyhodnocuje efektivitu opatření, realizuje změny, úpravy.
• Konzultační a poradenská činnost rodičům a pedagogům:
- poradenství pro rodiče žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (např. důsledky postižení pro výchovně vzdělávací oblast, problematika dospívání či jiných vývojových etap, seberealizace žáka po ukončení povinné školní docházky, rodinné problémy),
- poradenství pro rodiče žáků s problémovým chováním,
- konzultace a poradenství pro rodiče dětí/žáků se syndromem ADHD (problematika širokého spektra symptomů, důsledků těchto symptomů, intervenční aktivity vzhledem ke zmírnění důsledků projevujících se ve výchovně vzdělávacím procesu ve škole i mimo školu).
- poradenství pro pedagogy (např. poradenství v souvislosti se vzděláváním žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo žáka problémového, poradenství v rámci práce se třídou),
- poradenství dle aktuálního zájmu rodičů a pedagogů.
Dále nabízí:
- spolupráci při vytváření individuálního vzdělávacího plánu (IVP) pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- spolupráci při reedukaci specifických poruch učení (SPU),
- spolupráci při řešení projevů problémového chování (SPCH),
- spolupráci při řešení problematiky žáků s individuální úrovní nadání pro zvládání školních nároků,
- spolupráci při řešení osobních a rodinných problémů,
- spolupráci při řešení krizových situací,
- kariérové poradenství,
- diagnostiku a práci se třídou (skupinou) - vztahové problémy a sociální klima,
- konzultace a poradenství pro rodiče dětí/žáků se zdravotním postižením,
- spolupráci s rodiči dětí předškolního věku (MŠ) v oblasti logopedické a speciálně pedagogické péče.